![]() |
![]() |
Publicatie a Parohiei ortodoxe române "Toti Sfintii"- Grenoble |
Numarul 4
Martie 2005
|
"Astazi este începutul mântuirii noastre si aratarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu, fiu al Fecioarei se face si Gavriil harul îl binevesteste. Pentru aceasta si noi, împreuna cu dânsul, Nascatoarei de Dumnezeu sa-i cântam: Bucura-te cea plina de har, Domnul este cu tine !" (Troparul Bunei Vestiri) |
Praznicul Bunei Vestiri (25 martie)
|
Praznicul Bunei Vestiri se afla în luna martie, care am putea spune ca este luna re-Creerii, pentru ca prin venirea lui Hristos în lume omenirea se reînnoieste, se naste din nou prin credinta, prin botez si fapte bune.
Vestea adusa de îngerul Gavriil Fecioarei Maria este vestea începerii mântuirii noastre, al întregii omeniri, si Biserica lui Hristos îl praznuieste astazi, cântând: "Astazi este începatura mântuirii noastre si aflarea tainei celei din veac". Si iarasi: "Astazi se binevesteste pamântului o mare bucurie". În Vechiul Testament aceasta taina a Bunei Vestiri a fost preînchipuita când "toiagul lui Aaron, din casa lui Levi, odraslise, înmugurise, înflorise si facuse migdale" (Numerii 17-8) peste noapte atunci când era uscat; Sarra, femeia lui Avraam, stearpa si batrâna a nascut pe Isaac ( Facera 21,2-3); iar rugul pe care l-a vazut proorocul Moise, în Sinai arzând cu para de foc nu se mistuia (Iesire 3,2). Însa mai cu seama aceasta minune a fost anuntata prin profetia lui Isaia care spune ca "Iata, Fecioara va lua în pântece si va naste fiu si vor chema numele lui Emanuel" (Isaia 7,14), care se tâlcuieste "Cu noi este Dumnezeu". O, lucruri foarte de mirare tuturor! Dumnezeu, Caruia cerul Îi este scaun, iar pamîntul asternut picioarelor Lui, pe Care cerul nu-L încape, Cel ce are un scaun vesnic împreuna cu Tatal, încape în pântece de Fecioara! Ce lucru vrednic de mai mare mirare, decât a vedea pe Dumnezeu în chip omenesc, nedespartindu-Se de fireasca dumnezeire, si a vedea omeneasca fire asa de unita cu Ziditorul sau, ca în întreg omul, sa Se savîrseasca Dumnezeu? Dar cum s-au petrecut lucrurile când Dumnezeu a binevoit a se Întrupa? Iata ce ne spune Evanghelia de la Luca: "Iar în a sasea luna a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al carui nume era Nazaret, catre o fecioara logodita cu un barbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Si intrând îngerul la ea, a zis: Bucura-te ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvântata esti tu între femei. Iar ea, vazându-l s-a tulburat de cuvântul lui si cugeta în sine: Ce fel de închinaciune poate sa fie aceasta? Si îngerul i-a zis: Nu te teme Marie caci ai aflat har de la Dumnezeu. Si iata vei lua în pântece si vei naste fiu si vei chema numele lui Iisus. [...]Si a zis Maria catre înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat? Si raspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt se va pogorî peste tine si puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceasta si Sfântul care se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Si iata Elisabeta, rudenia ta, a zamislit si ea fiu la batrânetea ei si aceasta este a sasea luna pentru ea, cea numita stearpa. Ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta. Si a zis Maria: Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvântul tau! Si îngerul a plecat de la ea." (Luca 1, 26-31,34-38). Vom încerca în cele ce urmeaza sa dam raspunsul a câtorva întrebari pe care am putea sa ni le punem în urma citirii textului Evangheliei.
Când a fost trimis îngerul pentru a anunta Întruparea Domnului?
De ce a fost trimis un înger pentru anuntarea Fecioarei Maria?
Sfântul Proclu, patriarhul Constantinopolului, vorbeste astfel: "Singur numele îngerului este de minune, caci cel ce bine a vestit Fecioarei Maria, Gavriil s-a numit; caci el vestea, si cu numele închipuia, pe Acela ce avea sa vina în lume". Pentru ca Gavriil înseamna "barbat tare", începând de la zicerea "Gavri", care însemneaza "barbat"; "Il" - prescurtat din Elohim - ce înseamna Dumnezeu. Acestea amândoua, împreunate, înseamna Gavriil, adica "barbat Dumnezeu", despre care de demult a vestit Ieremia, zicând: A zidit Domnul lucru nou pe pamânt, femeie va naste pe barbat.
Unde a fost trimis îngerul sa aduca vestea Fecioarei Maria?
De ce a fost trimis îngerul la Fecioara Maria?
Aparatoare Doamna, pentru biruinta multumiri, izbavindu-ne din nevoi aducem tie, Nascatoare de Dumnezeu, noi robii tai; ci, ca ceea ce ai stapânire nebiruita, slobozeste-ne pe noi din toate nevoile, ca sa strigam tie: Bucura-te Mireasa, pururea Fecioara ." (Condac al Praznicului Bunei Vestiri) |
Sfintii 40 de mucenici din Sevasta, pomeniti la 9 martie |
Mucenicii (macinicii) au fost 40 de ostasi crestini din partile Capadociei, care împlineau serviciul militar în Sevastia, sub conducerea lui Agricola, în vremea împaratului Licinius (308-324). Aflând comandantul lor Agricola de faptul ca toti sunt crestini si deci cheama numele lui Hristos, au fost pârâti dregatorilor care au încercat sa-i înduplece sa renunte la credinta lor. În numele tovarasilor sai, tânarul ostas Chirion a spus dregatorului: ''Cum noi am luptat si am învins pe dusmani pentru împaratul pamântesc, tot asa vrem sa luptam si sa învingem si pentru împaratul nostru cel ceresc care este Hristos Domnul. ''. Atunci au fost aruncati în temnita cetatii unde prin torturi si fagaduinte au fost îndemnati sa abjure credinta crestina, dar toate încercarile au ramas fara rezultat. Hristos era cel care îi întarea si îi lumina în întunericul si chinurile temnitei aratându-le bunatatile viitoare ce-i asteptau pe cei ce marturiseau cu îndrazneala numele Lui.
Când în urma îndemnurilor de a se închina la idoli, unul dintre mucenici, Sfîntul Candida
a raspuns ca: "Nu numai cinstea ostaseasca, ci si trupurile noastre sa se ia de la noi, ca
nimic mai scump nu este noua, nimic mai cinstit, decît Hristos, Dumnezeul nostru" voievodul
a poruncit ca sa fie batuti cu pietre peste gura. Dar pietrele în loc sa-i atinga pe ei,
se întorceau si loveau pe cei ce le aruncau.
Temandu-se tiranii ca trupurile lor sa nu fie luate de crestini si venerate, au poruncit sa fie arse si fiind duse de care la locurile de ardere, numai trupul celui mai tânar dintre ei a fost lasat pe loc. Atunci maica sa, care era acolo pentru a îmbarbata cu cuvinte de rabdare pe sfintii mucenici, lasîndu-si slabiciunea femeiasca, a luat pe fiul sau pe umeri si fara de temere mergea dupa care. Iar mucenicul Meliton, care era dus de maica sa, bucurîndu-se, si-a dat sufletul sau în bratele lui Hristos. Dupa ardere, ramânând oasele mucenicilor, au fost aruncate în râu pentru a se sterge orice urma. Totusi crestinii evlaviosi în mare taina au adunat cenusa si ramasitele sfintelor lor trupuri si pastrându-le ca pe un odor de mult pret le-au asezat în locurile lor de închinare. Iar Domnul, Cel ce pazeste toate oasele placutilor Sai, n-a lasat sa piara în apa nici o particica din ele, ci pe toate le-a pazit întregi. Dupa trei zile s-au aratat sfintii, fericitului Petru, episcopul acelei cetati, zicîndu-i: "Vino noaptea si ne scoate pe noi din râu!" Iar el, luând clerul sau si barbati cucernici, a mers la malul râului, noaptea, care era foarte întunecoasa. Si iata ca deodata s-au luminat oasele sfintilor în apa ca stelele; si oriunde se afla cea mai mica particica, locul acela stralucea ca de o lumina. Deci, adunînd episcopul din apa toate oasele sfintilor, pîna la unul, le-a pus într-un loc cinstit. Pâna si astazi în biserica manastirii Xiropotamul din Sf. Munte Athos, ce are hramul sfintilor 40 de mucenici, se pastreaza cu mare veneratie ramasite din cenusa amestecata cu pamânt si sânge de la locul unde au patimit Sfintii Martiri. Actele martiri ce ne-au transmis pâna astazi numele unora din cei 40 de mucenici: Kirion, Candidus, Domnus, Isihie, Heraclius, Smaragd, Evnichie, Valent, Vivian, Claudius, Priscus, Teodul, Eutihie, Ioan, Xantus, Elian, Sisinie, Aghius, Alexandru, Ilie, Gorgonius, Atanasie, Chiril, Sacerdon, Nicolae, Valerius, Filactimon, Severian, Hundion, Meliton si Agalae. Amintirea sfintilor 40 de mucenici a dat loc la anumite obiceiuri populare constând în pregatirea unor produse alimentare specifice din faina de grâu. Pregatite sub forma de opturi închipuind coroanele martirilor, sau de colacei scufundati în apa - simbol al lacului înghetat în care au murit martirii- ele se împart la biserica la sfârsitul sfintei Liturghii dupa ce au fost sfintite de preot. Întelesul adânc si miscator al acestui obicei este uitat de mult, dar el ramâne o dovada a credintei puternice a credinciosilor ortodocsi si a evlaviei lor fata de suferintele sfintilor 40 de mucenici. Sarbatoarea celor 40 de mucenici are adânci rezonante în sufletul si în spiritualitatea ortodoxa a poporului român, în constiinta caruia martirajul celor 40 de soldati crestini are semnificatia unei daruiri totale fata de Mântuitorul Hristos si fata de învatatura Sa, cea dumnezeiasca. (Compilatie din "Vietile Sfintilor" pe luna martie, Ed. Episcopiei Romanului, 1999 si "Predici la praznice împaratesti si la sfintii de peste an" de Arhimandrit Cleopa Ilie, Ed. Episcopiei Romanului, 1996) |
Corina Veersé |
Despre viata si invatatura Sf. Grigorie Palama |
Biserica ortodoxa a rânduit ca în cea de a doua duminica a Postului mare sa cinstim pe Sfântul Grigorie Palama, aparatorul isihasmului si autorul unei profunde sinteze a învataturii Parintilor Bisericii despre posibilitatea omului de a cunoaste pe Dumnezeu - Cel mai presus de orice cunoastere.
La varsta de 30 de ani, in anul 1326, este hirotonit preot si fondeaza langa Verria un schit al carui conducator devine. El traieste aici o viata de asceza riguroasa: cinci zile din saptamana statea in izolare totala, sambata si duminica venind in mijlocul fratilor pentru a celebra Sfanta Euharistie si a sta de vorba cu ei. In anul 1331, datorita multiplelor incursiuni sarbesti ce devastau regiunea Verria, se intoarce la Athos, stabilindu-se la sihastria Sfantul Sava in apropiere de Marea Lavra. Si aici viata sa spirituala este caracterizata de acelasi echilibru intre nevointa si rugaciunea personala si celebrarea euharistica colectiva. In jurul anului 1339, calugarul Varlaam din Calabria se lanseaza într-o ampla actiune denigratoare a practicilor ascetice ale calugarilor isihasti athoniti. Isihasmul ("isihia" = linistire, contemplatie) are la baza ideea de retragere din tumultul vietii în lume si practicarea continua a unei rugaciuni simple : "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!", asociata cu ritmicitatea respiratiei si concentrarea mintii (atentiei) spre locul inimii - centrul spiritual al fiintei omenesti. Dupa o practica îndelungata însotita de o viata curata, prin harul Duhului Sfânt, li se daruia sa vada acea lumina stralucitoare, nemateriala, dumnezeiasca în care, ca si apostolii pe Tabor, ei recunosteau prezenta lui Hristos. Aceasta forma de rugaciune a fost numita "rugaciunea inimii" sau "rugaciunea mintii" sau "rugaciunea lui Iisus". Varlaam sustine teza unei lumini taborice materiale, create, un fenomen de ordin atmosferic, ridiculizând practicile isihaste si pretentia calugarilor athoniti de a vedea slava lui Dumnezeu. Împotriva atacurilor sale si ale unor urmasi ai sai în acesta actiune denigratoare, Sfântul Grigorie raspunde prin mai multe scrieri ce reprezinta o adevarata sinteza a teologiei Parintilor Bisericii. El face deosebire intre fiinta si lucrarea (energia, harul) dumnezeiasc{, numai cea din urma fiind impartasibila, "vizibila". Aceast har dumnezeiesc este perceput de monahii isihasti ca "lumina". Fiinta divina (transcendenta, invizibila) si energia ei nu sunt doua dumnezeiri, ci modul de existenta al Persoanelor divine. Dumnezeu este la fel de prezent în fiinta Sa divina ca si în lucrarea ei exterioara, în energiile sau harul ei. Este o deschidere personala a firii dumnezeiesti, o iradiere si manifestare spre exterior a acesteia. Prin harul sau energiile divine omul devine "partas firii celei dumnezeiesti" (II Petru I, 4), fara ca, prin aceasta, fiinta sa sa se contopeasca cu fiinta divina - ce ramâne total inaccesibila omului. Fiul lui Dumnezeu S-a facut om pentru ca si noi, ca oameni, sa ne împartasim de viata Sa dumnezeiasca. Asa cum firea Sa omeneasca a fost patrunsa de energiile divine asa si noi avem posibilitatea de a ne împartasi de ele, fara ca prin aceasta sa ne confundam cu Dumnezeu. În perioada 1340-1360 au loc mai multe sinoade la care Sf. Grigorie este animatorul dezbaterilor dogmatice privind teologia mistica a experientelor isihaste. Din 1347 el devine episcop al Tesalonicului, unde sunt pastrate si astazi moastele sale. Trece la cele vesnice în 1359 si este canonizat sf|nt în 1368. Învatatura Sf. Grigorie Palama despre fiinta si energiile dumnezeiesti este fundamentul teologic al experientei mistice de unire a omului cu Dumnezeu, prin rugaciune neîncetata si viata dupa poruncile lui Dumnezeu. |
Cristian Dascalu |
Calatoria catre Paste - II. Pocainta |
Asa cum am aratat în numarul trecut, sensul Postului este acela de calatorie de la o stare duhovniceasca la alta si nu doar o simpla perioada de restrictii alimentare. Aceasta schimbare de stare spirituala este legata de o atitudine de pocainta. Termenul grecesc (metanoia) are un sens mult mai cuprinzator decât acela de "cainta": el exprima întoarcerea totala a fapturii catre Dumnezeu, prin constientizarea pacatului. Aceasta întoarcere este un act rational ce îsi gaseste un mijloc de realizare în actul postirii, caci prin postire sunt biruite poftele irationale si ratiunea pune din nou stapânire pe întreaga faptura omeneasca. Dupa duminicile pregatitoare ce au precedat Postul, în primele patru zile de post, la Vecernie, Biserica a rânduit citirea Canonului de pocainta al Sfântului Andrei Criteanul. Canonul trece în revista întreaga istorie a mântuirii de la caderea în pacat a primilor oameni pâna la Întruparea lui Hristos si epoca Bisericii crestine. Este vorba de incitare la adevarata pocainta, la constientizarea pacatului - vazut în primul rând ca respingere a înaltei chemari pe care Dumnezeu a facut-o omului. Crestinul recunoaste în faptele istorice ale caderii în pacat propriile sale fapte. Astfel, se spune: "... râvnind neascultarii lui Adam, cel întâi zidit, m-am cunoscut pe mine dezbracat de Dumnezeu si de împaratia cea vesnica si de desfatare, pentru pacatele mele". Omul care se pocaieste întelege ca prin faptele sale în dezacord cu poruncile dumnezeiesti a pierdut darurile pe care Dumnezeu i le-a daruit la Botez : "Întinatu-mi-am haina trupului meu si mi-am spurcat podoaba cea dupa chipul si dupa asemanarea Ta, Mântuitorule. Întunecatu-mi-am frumusetea sufletului cu dulcetile poftelor si cu totul toata mintea tarâna mi-am facut." Despre adevarata pocainta Parintele Schmemann spune: " ...chiar si atunci când îsi marturiseste pacatele, omul "modern" nu mai face pocainta; fiind sigur de justetea felului în care întelege religia, el ori însiruie formal încalcari formale ale unor reguli formale ori împartaseste "problemele" sale cu duhovnicul - asteptând de la religie un tratament terapeutic care îl va face din nou fericit si "în rânduiala". În nici un caz nu putem vorbi aici despre pocainta ca despre cutremurarea omului, care, vazând în sine "imaginea slavei celei de negrait", realizeaza ca a pângarit-o, a tradat-o si a alungat-o din viata sa; pocainta, ca parere de rau, vine din adâncimea cea mai profunda a constiintei omenesti, ca dorinta de reîntoarcere, ca încredintare în iubirea si milostivirea lui Dumnezeu. Din acest motiv, nu este îndeajuns sa spui "am pacatuit". Aceasta marturisire capata sens si devine lucratoare numai daca pacatul este înteles si trait în toata adâncimea si tristetea sa."
Un alt element liturgic specific Postului mare este Rugaciunea Sfântului Efrem Sirul:
Cererile "negative" din prima parte au ca scop eliberarea noastra de boli spirituale, dintre care pe primul loc este pusa trândavia. Este vorba tendinta de a stopa orice elan duhovnicesc, orice initiativa de schimbare a vietii. Ea este opusa efortului ascetic. Consecinta ei directa este grija de multe, risipirea în griji pentru lucruri marunte, ce ne face sa pierdem din vedere esentialul. Omul modern este supus frecvent acestei risipiri si rolul postului este tocmai acela de restabilire a ierarhiei valorilor. Pierderea acestei ierarhii lipseste de sens viata noastra si ne face sa cautam compensatii în relatiile cu semenii, de unde iubirea de stapânire. Cel ce constientizeaza faptul ca persoana sa este destinata sa traiasca o viata de comuniune cu Dumnezeu nu are nevoie sa-i domine pe ceilalti. Grairea în desert este o deviere de la sensul initial al darului vorbirii, dat noua de Dumnezeu. Am primit acest dar pentru a exprima adevarul, pentru a ne zidi unii pe altii în iubire si nu spre flecareala si vorbiri desarte. Urmeaza apoi cererile "pozitive", de dobândire a virtutilor caracteristice vietuirii dupa Dumnezeu. Curatia trebuie înteleasa aici potrivit sensului termenului grecesc (sofrosini) adica plinatatea întelepciunii si dreapta socotinta. Curatia trupeasca nu este decât un caz particular - ce, pierduta prin subjugare de catre placerile sexuale, face ca trupul sa nu mai fie stapânit de spirit, pervertind scopul pentru care a fost adus la existenta de catre Dumnezeu. Despre virtutea esentiala a smereniei am vorbit deja. Învatatura evanghelica ne spune ca Dumnezeu da harul sau doar celor smeriti. Rabdarea este o alta caracteristica a omului duhovnicesc. Omul ce a pierdut întelegerea chemarii sale dumnezeiesti este nerabdator, caci masoara totul dupa interesele sale lumesti, din aceasta viata, în vreme ce pentru omul ce judeca la scara eternitatii urgentele lumii acesteia devin relative. În fine, toate aceste virtuti sunt încununate de dragoste. Ea este un dar de la Dumnezeu spre care sunt orientate toate actiunile noastre, caci este trasatura definitorie a vietii la care este chemat omul crestin. Toate aceste cereri sunt rezumate în cel de al treilea grup. Vederea greselior proprii înlatura pericolul mândriei, al pervertirii sensului existentei noastre iar neosândirea fratilor este semnul dragostei catre semeni. Sunt semnele revenirii la adevarata existenta dupa Dumnezeu, finalitate a pocaintei din timpul Postului. |
Cristian Dascalu |
Puteti vedea aici revista nr.4 - Martie 2005 in format pdf.!!! |
![]() |