Publicatie a Parohiei ortodoxe romāne "Toti Sfintii"- Grenoble
Numarul 5                                                                                      Aprilie 2005

"Hristos a īnviat in morti, cu moartea pe moarte calcānd, si celor din morminte viata daruindu-le."



† Mitropolitul Iosif

SCRISOARE PASTORALA LA
SFINTELE PASTI, 2005

Catre tot clerul, cinul monahal
si poporul dreptslavitor din īntreaga Mitropolie

"Sa ramānem īn Lumina lui Hristos"

Prea Cucernice Parinte, Iubiti Credinciosi,

HRISTOS A ĪNVIAT !

Sfintele Pasti, Īnvierea Domnului, este sarbatoarea cea mai luminoasa a crestinatatii si temelia credintei noastre. Prin Īnvierea Sa din morti, Iisus Hristos ni se descopera īn mod desavārsit a fi Dumnezeu adevarat. De asemenea, ne descopera si taina propriei noastre īnvieri din morti, caci "īnviind El īnsusi a treia zi ... facutu-S-a īncepatura celor adormiti" (Liturghia sfāntului Vasile cel Mare). Iar sfāntul Apostol Pavel spune : "Precum īn Adam toti mor, asa si īn Hristos toti vor īnvia" (I Cor 15, 22).

Īnca de la Botez, Īnvierea lui Hristos lucreaza īn noi. Prin Botez ne "īmbracam īn Hristos" si ne facem partasi la toate ale Sale, deci si Īnvierii. Īn Botez - afundarea īn apa - renastem īn Hristos cel īnviat, facāndu-ne partasi harului Īnvierii, luminii Īnvierii lui Hristos. De aceea, si purtam īn māini lumina, dupa iesirea din apa botezului. Este lumina cea materiala, dar care ne trimite spre cea nemateriala, a prezentei lui Hristos Cel Īnviat īn noi. De aceea, Botezul (afundarea īn apa) este numit si sfānta Luminare. Īn Botez Īl primim pe Hristos īn noi si traim luminati de prezenta Sfintei Treimi, prezenta care ne transfigureaza viata prin dragostea pe care Tatal Ceresc ne-o arata īn Fiul Sau Cel Mort si Īnviat, si pe care o sadeste si īn noi prin prezenta Duhului Sfānt, revarsat si El peste noi si īn noi, tot la Botez.

Īn marea Sa dragoste, prin mila, bunatatea si blāndetea fara masura pentru oile cele pierdute, Dumnezeu ia suferinta noastra si chiar moartea asupra Sa, pentru a ne aduce lumina: o alta lumina, Lumina vietii īn Hristos, cea prin care vedem sensul a tot ceea ce Dumnezeu a creat si īn primul rānd sensul vietii noastre, acela ca nu suntem facuti pentru moarte, ci pentru viata. Primim lumina lui Hristos la Botez, apoi venim din nou sa o cautam, simbolic si real īn acelasi timp, īn noaptea de Pasti, an de an. Dar este numai pentru a ne aminti si crede ca aceasta lumina este de fapt īn noi. Īn noaptea sfānta a Īnvierii, lumina lui Hristos ramāne din nou cu mare putere īn sufletele noastre īnsetate, pentru ca Īl cautam si Īl dorim pe Hristos, Cel pe Care L-am primit si urmat la Botez, si care ne cauta El Īnsusi si ne lumineaza iadul si moartea noastra prin Īnvierea Sa.

Lumina harului si a prezentei lui Hristos o traim si o avem si atunci cānd, dupa ce am pierdut-o prin pacat si prin uitare, sau cautānd nestiutori doar lumina care vine din īntelepciunea acestei lumi, ne punem la picioarele Crucii lui Hristos si īntelegem dragostea nesfārsita pe care ne-o poarta, vazānd dincolo de Cruce, de Golgota, zorii fericirii vesnice care ne asteapta prin Īnvierea Lui. Din suferinta si agonia Crucii, din īntunericul mormāntului, va rasari Lumina cea neapusa a Īnvierii. Īn Ghetsimani si pe Cruce, Dumnezeu-Omul traieste si simte ca un om toate chinurile si fricile si neputintele noastre. Le traieste pe toate acestea din dragoste pentru noi, dar si pentru ca se abandoneaza vointei Tatalui. "Nu voia Mea, ci voia Ta sa se faca!", zice īn Ghetsimani, iar apoi, pe Cruce: "Parinte, īn māinile Tale īncredintez uhul Meu" (Luca 23, 46).

Si iata ca dintr-o data roadele iubirii si ascultarii se arata si totul se rastoarna. "Crucea devine Īnviere. Crucea anunta Pastele... Iadul si moartea dispar īnaintea focului iubirii dumnezeiesti, asemenea unei picaturi neīnsemnate de ura." Moartea devine acum doar o trecere spre Viata. Portile iadului s-au sfarāmat, iar acolo patrunde lumina Dumnezeirii, lumina Taborului, pe care Hristos ne face sa o vedem prin sfintii Apostoli chiar īnainte de pogorārea Sa īn moarte si īn iad. Si toate, pāna si iadul, vor fi scaldate īn lumina Īnvierii

Lumina ne vine de la Dumnezeu-Omul Care rupe lanturile iadului si face sa patrunda lumina Sa pretutindeni: īn cer, pe pamānt si chiar īn iad.

Ne este frica de viata, de moarte, de lume si de oameni doar atunci cānd nu avem lumina lui Hristos.

Dar cum sa ramānem īn lumina lui Hristos? Doar El ne-o poate darui si reīnnoi, prin iertare. Daca totusi vedem neputintele si gresealele noastre, īnseamna ca mai este lumina, dar nu deplina, atāta timp cāt nu le īndepartam de la noi. Īn Cuvāntul si īn viata lui Hristos gasim Lumina cea adevarata. Lumea īn care traim are mare nevoie azi de aceasta lumina, pe care o cauta, dar nu o gaseste pentru ca o īnchipuie asa cum nu este. Lumina lui Hristos este īn noi si lumea o vede si prin noi, crestinii. Lumina aceasta vine de la El: "Eu sunt lumina lumii; cel ce-mi urmeaza Mie nu va umbla īn īntuneric, ci va avea lumina Vietii" (In. 8, 12). "Voi sunteti lumina lumii... Asa sa lumineze lumina voastra īnaintea oamenilor, īncāt ei sa vada faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri" (Mt. 5, 14, 16).

Pentru a fi lumina si a o raspāndi īn jur, trebuie mai īntāi sa avem Lumina. Pentru a o avea, trebuie sa o cautam. Pentru a o cauta, trebuie sa stim unde. Iar Lumina este Hristos Īnsusi, Care traind īn noi face din fiecare o lumina a lumii.

Iubiti frati si surori īn Hristos,

Luminati fiind de lumina Īnvierii, rugati-L pe Domnul nostru Iisus Hristos sa va ajute īn faptele bune spre care El ne cheama.

HRISTOS A ĪNVIAT !

Mitropolitul Iosif
Paris, Nasterea Domnului 2004


Cuvānt la Īnvierea Domnului - Sf. Ioan Gura de Aur

De este cineva binecredincios si iubitor de Dumnezeu, sa se bucure de acest Praznic frumos si luminat. De este cineva sluga īnteleapta, sa intre, bucurāndu-se, īntru bucuria Domnului sau. De s-a ostenit cineva postind, sa-si ia acum rasplata. De a lucrat cineva din ceasul īntāi, sa-si primeasca astazi plata cea dreapta. De a venit cineva dupa ceasul al treilea, multumind sa praznuiasca. De a ajuns cineva dupa ceasul al saselea, sa nu se īndoiasca nicidecum, caci cu nimic nu va fi pagubit.

De a īntārziat cineva pāna īn ceasul al noualea, sa se apropie, nicidecum īndoindu-se. De a ajuns cineva abia īn ceasul al unsprezecelea, sa nu se teama din pricina īntārzierii, caci darnic fiind Stapānul, primeste pe cel de pe urma ca si pe cel dintāi, odihneste pe cel din al unsprezecelea ceas ca si pe cel ce a lucrat din ceasul dintāi; si pe cel de pe urma miluieste, si pe cel dintāi māngāie; si aceluia plateste si acestuia daruieste; si faptele le primeste, si gāndul īl tine īn seama, si lucrul īl pretuieste, si vointa o lauda. Pentru aceasta, intrati toti īntru bucuria Domnului nostru: si cei dintāi si cei de al doilea, luati plata. Bogatii si saracii īmpreuna bucurati-va. Cei ce v-ati īnfrānat si cei lenesi, cinstiti ziua. Cei ce ati postit si cei ce n-ati postit, veseliti-va astazi. Masa este plina, ospatati-va toti. Vitelul este mult, nimeni sa nu iasa flamānd. Gustati toti din ospatul credintei; īmpartasiti-va toti din bogatia bunatatii. Sa nu se plānga nimeni de lipsa, ca s-a aratat Īmparatia cea de obste.

Nimeni sa nu se tānguiasca pentru pacate, ca din mormānt iertare a rasarit. Nimeni sa nu se teama de moarte, ca ne-a izbavit pe noi moartea Māntuitorului; a stins-o pe ea Cel ce a fost tinut de ea. Pradat-a iadul Cel ce S-a pogorāt īn iad; umplutu-l-a de amaraciune, fiindca a gustat din trupul Lui. Si aceasta mai īnainte īntelegānd-o Isaia a grait: Iadul, zice, s-a amarāt, īntāmpināndu-te pe Tine jos; amarātu-s-a, ca s-a stricat. S-a amarāt ca a fost batjocorit; s-a amarāt ca a fost ca a fost omorāt; s-a amarāt ca s-a surpat; s-a amarāt ca a fost legat. A primit un trup si de Dumnezeu a fost lovit. A primit pamānt si s-a īntālnit cu cerul. A primit ceea ce vedea si a cazut prin ceea ce nu vedea. Unde-ti este, moarte, boldul? Unde īti este, iadule, biruinta? Īnviat-a Hristos si tu ai fost nimicit. Sculatu-s-a Hristos si au cazut diavolii. Īnviat-a Hristos si se bucura īngerii. Īnviat-a Hristos si viata stapāneste. Īnviat-a Hristos si nici un mort nu este īn groapa; ca Hristos, sculāndu-se din morti, īncepatura celor adormiti s-a facut. Lui se cuvine slava si stapānirea īn vecii vecilor. Amin.




Predica la Īnvierea Domnului - Arhim. Ilie Cleopa

"Hristos a īnviat din morti, fiind īncepatura (a īnvierii) celor adormiti" (I Cor. 15, 20)

Hristos a īnviat ! Iubiti credinciosi,

Astazi praznuim praznicul praznicelor si sarbatoarea sarbatorilor. Astazi este bucurie duhovniceasca pretutindeni īn lumea crestina. Astazi Domnul si Dumnezeul si Mīntuitorul nostru Iisus Hristos a luminat toate prin īnvierea Sa. Cerul si pamīntul dupa cuviinta sa se veseleasca, caci lumina Īnvierii Domnului a umplut de lumina cerul si pamīntul si iadul si pe toti cei tinuti īn legaturile mortii cu nadejdea īnvierii, la vesnica veselie i-au adus prin coborīrea Mīntuitorului īn iad. Astazi Hristos, viata noastra a pus temelie noua neamului omenesc prin īnvierea Sa si a īncununat toate minunile preaslavite facute de El pe pamīnt.

Astazi este ziua Īnvierii Domnului, biruinta īmpacarii, surparea razboiului, stricarea mortii si īnfrīngerea diavolului. Astazi dupa dreptate ni se cade sa repetam cuvintele profetului Isaia: Unde-ti este, moarte, biruinta ta? Unde-ti este, moarte, boldul tau? (Osea 13, 14; I Corinteni 15, 55). Astazi usile de arama le-a zdrobit Stapīnul Iisus Hristos si pe īnsasi numirea mortii a schimbat-o, caci nu se mai numeste moarte, ci somn. Mai īnainte de venirea lui Hristos si de iconomia Crucii, īnsusi numele mortii era foarte īnfricosat. Ca omul cel dintīi, dupa ce a fost creat de Dumnezeu, cu moarte a fost amenintat: Din pomul cunoasterii binelui si raului sa nu manīnci, caci, īn ziua īn care vei mīnca din el, vei muri negresit (Facere 2, 17).

Si proorocul David zice prin Duhul Sfīnt: Moartea pacatosilor este cumplita (Psalm 33, 20). Dar nu numai moarte se numea despartirea sufletului de trup, ci si iad. Asculta si pe patriarhul Iacob, zicīnd: Veti pogorī batrīnetele mele īn iad (Facere 42, 38). Iar proorocul David zice: Dumnezeu va izbavi sufletul meu din mīna iadului (Psalm 48, 16).

Dar dupa ce Hristos Dumnezeul nostru S-a adus jertfa pe cruce pentru noi si a īnviat din morti, a transformat moartea īn somn, ca un iubitor de oameni. Caci īn loc de moarte, adormire si somn se zice mutarea noastra din cele de aici. Asculta īnsusi pe Mīntuitorul, zicīnd: Lazar, prietenul nostru, a adormit si merg sa-l trezesc (Ioan 11, 11). Caci precum ne este noua usor a scula pe cel ce doarme, asa si Stapīnul nostru Cel de obste poate īnvia pe cei morti. Īnsa de vreme ce cuvīntul zis de Domnul era nou si strain si ucenicii nu l-au īnteles, mai aratat le-a zis: Lazar a murit! (Ioan 11, 14).

Īnca si marele Apostol Pavel, dascalul lumii, scriind tesalonicenilor, zice: Despre cei ce au adormit, nu voim sa fiti īn nestiinta, ca sa nu va īntristati ca ceilalti care nu au nadejde. Ca de credem ca Iisus a murit si a īnviat, tot asa credem ca Dumnezeu, pe cei adormiti īntru Iisus, īi va aduce īmpreuna cu El. Noi cei vii, care vom fi ramas pīna la venirea Domnului, nu vom lua īnaintea celor adormiti (I Tesaloniceni 4, 13-15).

Ati vazut, fratilor, ca pretutindenea moartea se numeste adormire si somn? Ati vazut cīt de stralucita este biruinta Īnvierii lui Hristos? Prin Īnvierea Domnului nenumarate bunatati ni s-au dat. Prin īnviere amagirea diavolilor s-a pierdut. Prin īnviere biruim moartea. Prin īnviere trecem cu vederea viata cea de acum. Prin īnviere catre rasplata cea vesnica ne sīrguim. Prin īnviere, cu trup fiind īnfasurati, de cei fara trup ne apropiem daca vom voi.

Astazi biruintele cele stralucite ale noastre s-au facut. Astazi Hristos Domnul a biruit moartea si pe tiranul diavol l-a surpat, iar noua cale catre mīntuire prin īnviere ne-a daruit. Deci toti sa ne bucuram, sa saltam si sa ne veselim ca Mīntuitorul a biruit moartea si iadul si pentru mīntuirea noastra pe toate le-a lucrat.

Īn cele ce urmeaza dorim sa aratam pe scurt cu ce fel de trup vor īnvia sfintii si dreptii lui Dumnezeu, precum si pacatosii, īn ziua īnvierii cea de obste de la sfīrsitul lumii. Despre acestea vorbind, aducem īn mijloc cuvīntul Sfintei Scripturi, care arata ca patru vor fi īnsusirile si darurile sfintilor si ale dreptilor la īnvierea cea de apoi. Acest adevar īl arata prealuminat marele Apostol Pavel, care zice: Se seamana trupul īntru stricaciune, īnviaza īntru nestricaciune. Iata darul nestricaciunii! Se seamana īntru necinste, īnviaza īntru slava. Iata darul stralucirii! Despre acest dar al stralucirii, si Domnul a zis: Atunci dreptii vor straluci ca soarele īntru īmparatia Tatalui lor (Matei 13, 43). Se seamana īntru slabiciune, īnviaza īntru putere. Iata darul puterii! Se seamana trup firesc, īnviaza trup duhovnicesc. Iata darul subtiratatii! Cei īnviati vor avea trupuri usoare, duhovnicesti, nestricacioase, adica nemuritoare, asemenea īngerilor (I Corinteni 15, 42-44).

Dar fiindca am amintit si de trupurile pacatosilor din vremea īnvierii, sa stiti ca mare deosebire vor avea trupurile celor rai de ale sfintilor si dreptilor īn ziua judecatii de apoi. Trupurile pacatosilor vor arata starea cumplita īn care au trait pe pamīnt si īnfricosatele pedepse ce īi asteapta, cīnd le va zice Domnul: Duce-ti-va de la Mine, blestematilor, īn focul cel vesnic, care este gatit diavolului si īngerilor lui (Matei 25, 41).

Si vor fi trupurile acestora īnfricosate la vedere si pline de spaima. Īn locul stralucirii se vor īmbraca cu adīnc de īntuneric, care va semana cu īntunericul cel din afara al iadului. Si dupa cum stralucirea fericitilor va fi īnsotita de frumusete preaminunata, tot asa, trupurile pacatosilor vor avea mare spaima si urīciune. Si macar ca vor avea nestricaciune ca si dreptii, aceasta nestricaciune o vor avea pentru a se chinui vesnic īn iad si niciodata a se mistui.

Īnsa, daca dorim sa avem fericire vesnica la īnvierea de apoi, sa nu fim fara de grija, ci cu frica si cutremur sa slujim Preabunului nostru Dumnezeu pīna la ultima noastra suflare. Chiar daca cineva ar fi īmpodobit cu toate faptele bune, nu poate fi fara grija īn veacul de acum. Mīntuitorul ne spune ca: Cine va rabda pīna la sfīrsit, acela se va mīntui (Matei 10, 22). Sa luam pilda de la corabierii care vin cu corabiile pline de multe bogatii si bunatati. Ei privegheaza pururea, chiar cīnd ajung la liman sīnt cu mare grija ca nu cumva sa se loveasca cu corabia de vreo stīnca si sa li se īntīmple primejdie si paguba mare.

Auziti ce zice dumnezeiescul parinte Ioan Gura de Aur īn aceasta privinta: "Sa nu fim nepasatori si nerecunoscatori fata de binefacerile care le-am luat prin Īnvierea Domnului. Nici sa zicem: iata, Postul Mare a trecut, de acum putem sa fim fara de grija. Caci acum, mai mult decīt īnainte, trebuie sa avem mare grija pentru suflet ca nu cumva trupul īntarindu-se, pe suflet sa-l faca mai neputincios. Ca nu purtīnd grija pentru rob, de stapīn sa ne lenevim. Caci nevointa noastra duhovniceasca este pentru toata viata".

Iubiti credinciosi,

Zice Sfīntul Apostol Pavel: Oricine se lupta, se īnfrīneaza de la toate (I Corinteni 9, 25). Iar Sfīntul Ioan Gura de Aur zice: "Am lepadat povara postului, dar n-am lepadat si rodul postului. Caci este cu neputinta si osteneala postului a o lepada si rodul postului a-l secera. A trecut osteneala nevointelor, dar sa nu treaca rīvna faptelor bune. S-a dus postul, dar sa ramīna evlavia. A trecut postul cel trupesc, dar n-a trecut si postul cel duhovnicesc, care este mai bun decīt acela, iar acela pentru acesta s-a facut".

Prin postul duhovnicesc īntelegem lucrarea faptelor bune, pe care sīntem datori sa le facem toti cei ce sīntem botezati īn numele Preasfintei Treimi si credem īn Hristos Cel īnviat din morti. Īn fruntea faptelor bune care ne ajuta cel mai mult la mīntuirea sufletului este iubirea crestina. Fara iubire, fara iertare si milostenie nu este mīntuire, nu sīnt Pasti, nici bucurie īn suflet, nici īnviere din moartea pacatelor, nici pace īn inimile noastre.

Iata o istorioara adevarata despre doi crestini certati unul cu altul, care s-au īmpacat īn noaptea de Īnviere. Doi oameni, buni prieteni crestini, au ajuns la o cearta din lucrarea diavolului de la niste lucruri de nimic. Unul, din fire mai iute, l-a īnjurat si l-a insultat greu pe celalalt cu prilejul unei īntīlniri familiare. Si astfel s-a asternut īntre ei o mare dusmanie. Desi cel ocarīt si batjocorit dorea sa-l dea īn judecata pe cel ce l-a nedreptatit si l-a īnjurat, mai ales ca la acest lucru īl īndemnau multi, el totusi n-a facut aceasta si dorea din toata inima sa restabileasca pacea si prietenia cea mai dinainte. Dar celalalt nu voia cu nici un chip sa-l īnteleaga, ci spre dusmanie īl pornea prin purtarile si vorbele sale cele rele.

A īnceput Postul Mare, se apropiau Sfintele Pasti si īntre ei nici o schimbare nu se facuse, macar ca mergeau amīndoi īn fiecare Duminica la Sfīnta Biserica. Īn Sīmbata Mare s-au spovedit amīndoi, urmīnd sa se īmpartaseasca la Sfīnta Liturghie, īn noaptea Īnvierii. Preotul, care cunostea bine ce se petrecea īntre ei, īl povatuia de multe ori pe cel ce īntretinea starea de dusmanie, ca sa-si revizuiasca gīndurile si vorbele sale si sa-si ceara iertare. Acelasi īndemn si canon staruitor de pocainta i-a dat si la spovedanie. Dar el, desi s-a fagaduit, n-a facut aceasta. Spre miezul noptii, clopotele cu sunetul lor duios, chemau poporul la Sfīnta Īnviere. Unul a pasit pragul bisericii cu adīnca mīhnire īn inima, ca nu este iertat de vecinul sau. Al doilea a intrat īn biserica cu frica pentru ca nu si-a īndeplinit canonul, ci avea īnca rautate si dusmanie, la care īl īndemna mereu blestematul diavol.

Slujba Īnvierii se desfasura īnaltator īn mireasma dumnezeiasca ce plutea īn Sfīnta Biserica. Duios si convingator a īnceput la strana cīntarea: "Ziua Īnvierii si sa ne luminam cu praznuirea si unul pe altul sa ne īmbratisam. Si sa zicem, fratilor, si celor ce ne urasc pe noi, sa iertam toate pentru īnviere si asa sa strigam: Hristos a īnviat din morti, cu moartea pe moarte calcīnd si celor din morminte viata daruindu-le". Fiori puternici i-au zguduit sufletul si trupul, lacrimi fierbinti i se prelingeau pe obraz si rotea ochii īn toate partile ca sa vada pe vecinul sau. Nu i-a fost greu sa-l descopere.

Chiar īn acel moment, acela se strecura prin multime catre dīnsul, i-a iesit īnainte si s-au īmbratisat, zicīnd īncet: "Hristos a īnviat!" Dupa raspunsul plin de dragoste al vecinului: "Adevarat a īnviat!", a adaugat cu si mai multe lacrimi īn ochi: "Iarta-ma, dragul meu, iarta-ma! Nu se va mai īntīmpla niciodata felul cum m-am purtat cu tine. Sfīnta Īnviere a lucrat puternic asupra mea si m-a īnvatat ca nu-i bine, nici evanghelic, nici crestineste, nu-i omeneste ceea ce am facut eu cu tine, īn timp ce tu ai rabdat si asteptat cu īncredere acest ceas al īmpacarii. Astfel satana s-a prabusit, Hristos Domnul S-a preaslavit prin lucrarea puternica a Īnvierii Sale, dusmania s-a spulberat, pacea si dragostea s-au reasezat īntre ei la vremea cuvenita si cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste au primit Sfīnta Īmpartasanie. Domnul Cel pururea viu si prezent īn Taina Sfintei Euharistii i-a binecuvīntat si le-a īntarit īmpacarea, care n-a mai fost tulburata īn timpul vietii lor, desi rautaciosul diavol cauta sa-i tulbure din nou.

Cīt de mult are de īnvatat fiecare din noi, din acest exemplu zguduitor de reīntoarcere sincera la Hristos a acestor doua suflete si de retraire adevarata īn El, prin biruinta puternica a Sfintei Īnvieri! Cīt de mult ar trebui noi sa ne revizuim gīndurile, simtirile si purtarile si sa ne apropiem cu inima īnfrīnta si smerita, cu inima plina de credinta si dragoste de Potirul Sfintei Īmpartasanii, ca sa-L primim pe Hristos Domnul nostru Cel pururea viu si gata oricīnd sa se salasluiasca īntre noi, precum spune asa de limpede īn Sfīnta Sa Evanghelie: Cel ce manīnca Trupul Meu si bea Sīngele Meu, ramīne īntru Mine si Eu īntru el (Ioan 6, 56).

Vrem noi sa ne hotarīm pentru aceasta? Este spre folosul nostru, spre folosul vietii pamīntesti si ceresti. Pentru ca numai uniti cu Domnul nostru Iisus Hristos vom putea īntelege mai bine si mai adīnc adevaratul rost al vietii noastre pamīntesti. Vom pasi sigur biruitori pe drumul sfintei desavīrsiri morale si spre slavile nesfīrsitei vietuiri īn cele ceresti.

Astazi este Pastile Domnului. Astazi Hristos, Viata noastra, a biruit moartea, iadul si pe diavolul. Astazi ni s-au deschis portile raiului si ale Īmparatiei Cerurilor. Astazi īngerii se bucura īmpreuna si preamaresc pe Dumnezeu.

Deci sa lepadam din casele si inimile noastre toata rautatea, toata īntristarea si pacatul si sa primim cu bucurie pe Hristos Cel īnviat. Sa ne īnchinam Crucii pe care S-a rastignit Hristos. Sa sarutam mormīntul din care a īnviat Domnului. Sa urmam cu credinta si nadejde pe Mīntuitorul nostru, īmpreuna cu Maica Domnului, cu Apostolii, cu toti sfintii, cu parintii si īnaintasii nostri. Sa ne sarutam duhovniceste frate cu frate, sa ne īmpacam, sa ne iubim unii pe altii caci astazi am dobīndit iertarea si mīntuirea prin Īnviere. Nimeni sa nu fie trist, nimeni sa nu-si piarda credinta si nadejdea īn necazurile vietii, caci Hristos Cel īnviat este cu noi. Īl purtam īn noi si ramīne īn veci cu noi, de vom ramīne īn dragostea Lui si-I vom pazi poruncile.

Cu aceasta credinta datatoare de viata, care ne da putere si biruinta, sa cīntam īmpreuna cīntarea Īnvierii: "Hristos a īnviat din morti, cu moartea pe moarte calcīnd si celor din morminte viata daruindu-le". A m i n.

Hristos a īnviat !


Puteti vedea aici revista nr.5 - Aprilie 2005 in format pdf.!!!



Inapoi la pagina precedenta